< Till bloggens startsida

-Citron och marängpaj

Det här är en riktigt god sommarpaj som passar perfekt till pikniken. Relativt enkel att göra och är godast
med en klick grädde och ett glas saft!
 
Pajdeg:
3 dl vetemjöl
150 gr smör
1 ägg
 
Gör såhär:
Pajskal:
Blanda alla ingredienser till pajdegen i en bunke.
Tryck ut den i en pajform.
Var noga med att få upp pajdegen hela vägen upp till kanten.
Låt vila i kylen 15 minuter. 
Nagga den i botten och grädda i mitten av ugnen ca 15 min i 225 grader.
Låt den svalna.
Citronkräm:
3 dl vatten
1 ½ dl socker
4 msk maizenamjöl
saft och skal av 2 citroner
3 äggulor
2 msk smör
 
Gör såhär:
Citronkräm:
Blanda vatten, socker, majsstärkelse och pressad citron i en gryta. 
Rör medan det kokar upp. Tag därefter kastrullen från värmen. 
Skilj på äggulor och vitor – spara vitorna till marängen. 
Rör ner gulorna i krämen. 
Låt den sjuda upp under omrörning, men koka inte. Se till att den blir krämig.
Ta av från spisen och blanda i rivet citronskalet och fett. 
Låt krämen svalna. 
Häll den i pajskalet.
Maräng:
5 äggvitor
3/4 dl socker
 
Gör såhär:
Maräng:
Vispa vitorna till hårt skum, tillsätt sockret och vispa smeten hårt. 
Bred marängen över citronkrämen. 
Sätt in pajen mitt i ugnen tills marängen fått lite färg, ca 10 minuter i 175 grader.
Recept källa.
Som ni ser har jag skaffat en ny kategori, recept. Det kommer komma upp nya recept på det jag bakar
och en hel del bilder till såklart! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:

E-postadress: (Bara lilla jag som ser)

Har du en blogg jag kan titta in på?:

Kommentar:

Kom ihåg mig!
Trackback